Husker man de de farverige 80’ere, husker man måske også computerne. Dengang var en computer ikke noget man forbandt med skønhed, i de fleste tilfælde var de klodsede og tunge, og de bærbare var på størrelse med attachemapper. På samme måde var internettet i 90’erne og de tidlige 00’ere heller ikke ligefrem præget af smukt design, smagfulde skrifttyper og funktionelle og simple menuer. Men i takt med at en computer er blevet hvermandseje, og internettet er blevet en uundværlig del af vores hverdag, så er der pludselig sket et skift i attituden når det kommer til webdesign. Stort set alle kan med foruddesignede skabeloner lave en nogenlunde pæn hjemmeside, og der findes firmaer der specialiserer sig at designe hjemmesider til virksomheder såvel som privatpersoner. Man kan som virksomhed ikke længere slippe afsted med en blank side med et par menupunkter i times new roman. Brugere forventer en vis standard af form og funktionalitet. Med denne omvæltning i måden hvorpå vi bruger nettet er der opstået et helt nyt felt inden for designkulturen: Webdesign.

Webdesign er et område på linje med design af brugsgenstande. Det skal pænt, men designet skal ikke kompromittere funktionaliteten. Det duer ikke at lave en kaffekande med hul i bunden, bare fordi den er pæn. Ligeledes kan man ikke lave en hjemmeside der er pæn for designets skyld hvis den er umulig at finde rundt i.

Webdesign samler en række af andre områder indenfor design i et felt. Her kombineres bl.a. grafisk design, kalligrafi og typografi, og den gode webdesigner må ligeledes have en viden om farver og samt en forståelse for hvordan en hjemmeside er bygget op så den bliver brugervenlig – man skal altså forstå sammenhængen mellem form og funktionalitet. Mestrer man ikke denne balancegang som webdesigner, ender man med et dårlig resultat.

For vigtigheden af godt webdesign bør bestemt ikke undervurderes. Når du selv surfer på nettet tænker man ikke som sådan over webdesign, men sekundet man klikker en på en hjemmeside der ikke er blevet opdateret siden 98’, bliver det virkelig tydeligt hvor meget godt webdesign betyder. Særligt inden for virksomhedsdrift kan man ikke understrege kraftigt nok hvor vigtigt webdesign er.

For det første – nogle hjemmesider har ikke engang nogen hjemmeside. Det siger næsten sig selv at det er en nødvendighed i det 21 århundrede – bare ved tanken om at skulle slå et nummer op i telefonbogen for at få kontakt er noget der kan skræmme selv den mest ivrige kunde væk, hvis en anden virksomhed udbyder det samme produkt, og samtidig har en hjemmeside hvor du kan læse om det og endda bestille det og få det tilsendt.

Af de virksomheder som har hjemmeside (dvs. stort set 99,99%), falder man endda engang imellem over et firma der har en hjemmeside der er af så ringe kvalitet at man skulle tro det var løgn. En dårlig hjemmeside kan have en decideret skadelig virkning på din forretning. Som virksomhed fremstår man nemt useriøs og umotiveret hvis ens hjemmeside er af dårlig kvalitet. Det er en skam hvis man ellers er rigtig dygtig til sit kram.

Webdesigneren er altså en designer der fremstiller et helt særligt produkt. Det skal ikke blot være smukt. Det skal også være funktionelt, og ikke nok med at det skal være funktionelt – det skal tillige være brugervenligt. Når det kommer til æstetikken må webdesigneren ligeledes være ekstremt fremsynet. Når man tænker på den udvikling der har været indenfor teknologi og internet de sidste tyve år er det svært at forudse hvad der vil ske i fremtiden. Derfor må webdesigneren designe en hjemmeside, der stadig vil tage sig godt ud om 20 år, uden de helt store ændringer. Man skal som webdesigner derfor være ekstremt fremsynet, og være i stand til at levere et produkt der har et tidsløst design uden samtidig at være for kedelig.

Webdesign er altså noget af en kunst at mestre, og det bliver kun spændende at se den udvikling der vil finde sted de næste år, måske den, ligesom IT revolutionen i 90’erne og 00’erne, kan give liv til helt nye felter inden for design. – En ting er sikkert, og det er at intet er sikkert!