Det kan for mange være lidt af en gætteleg, når de skal finde frem til helt præcist, hvilke ord og søgefraser ens potentielle kunder bruger, når de søger efter ens produkter eller ydelser. Og har man ikke allerede lært en masse og AdWords – fx på et af de mange danske kurser der er tilgængelige, så kan du med garanti lære en masse her.

I Adwords systemet er der dog hjælp at hente, i form af værktøjet Keyword Planner, som er et værktøj der kan bruges til, at finde nye søgeord samt et estimat for, hvor mange personer der søger efter disse ord pr. måned.

Du kan finde Keyword Planner i Google Adwords ved først at klikke på ”værktøjer” i øverste menu og dernæst ”søgeordsplanlægning”. Herefter kan du gå i gang med at indtaste relevante søgeord som f.eks. ”cykel computere” i feltet med navnet ”Søg efter nye søgeords- og annoncegruppeidéer”.

Der vil herefter komme en hel liste med forskellige forslag til søgeord samt annoncegrupper, som potentielt kunne være søgeord du fremadrettet vil kunne bruge. Du bør dog være opmærksom på, at sortere i disse idéer, i det at værktøjet ikke selv vil fortælle dig, hvilke søgeord der er rentable.

Samtidig vil du kunne se i det øvrige kolonner, hvor mange månedlige søgninger der er på de enkelte ord eller sætninger og konkurrencen – altså hvor mange annoncører, der i forvejen bruger præcis den samme sætning eller søgeord.

Quality Score

Samtlige af dine søgeord i Google Adwords vil blive pålagt en såkaldt Quality Score, hvoraf Quality Scoren vil blive målt ud fra en skala på 1-10, hvor 10 er den højest opnåelige score.

Det gælder om at have den bedste overensstemmelse og relevans mellem søgeord, annoncen samt den landingsside forbrugeren vil komme ind på. Det er disse faktorer der spiller ind på, hvor høj en Quality Score du vil få.

Ud over at dine annoncer skal være relevante med de rette søgeord, vil din klikrate på dine annoncer også kunne spille en vigtig rolle, når din Quality Score bliver beregnet. Du kan tænke på det således, at hver gang en potentiel kunde klikker på din annonce, vil det tælle som en stemme på, at din annonce er relevant og god.

Derfor kan annoncer med en høj relevans godt risikere en lav Quality Score, hvis der ikke er ret mange personer, der klikker sig ind på annoncen.

Ad Rank

Din Quality Score bruges sammen med dit maksimale bud for at fastlægge din annonceposition i forhold til de andre annoncører, der har valgt at annoncerer på samme søgeord eller sætninger som dig.

Ganges din Quality Score med dit maksimale bud vil det give dig din Ad Rank.

Du vil derfor godt kunne have en højere annonceposition end dine konkurrencer, hvis dit søgeords Qaulity Score er højere end dine konkurrenters. Google vil altid være mest interesseret i, at vise de mest relevante annoncer til deres brugere.

En forbedring af dine søgeords Quality Score vil samtidig kunne forbedre din Ad Rank for samme maksimale bud eller holde din nuværende placering for et billigere maksimalt bud.

Du vil derfor hele tiden være i kamp mod dine konkurrenter om, at have den bedste Quality Score samt den bedste Ad Rank, da det vil give den bedste annonceposition til den mindste pris.